چگونه فرش ماشینی خوب بخریم؟

ضخامت بیشتر این قالی های ماشینی کاشان ناشی از بکارگیری نخ خاب ضخیم تر و ارتفاع بیشتری در نخ خاب است . فرش های 700 شانه تبدیلی در تراکم پایین تر از 700 شانه واقعی هستند . و به مرور زمان در شانه و تراکم های بالایی طراحی و تولید شدند . فرش های 700 شانه نخ خاب ارتجاعی و قطر مطلوبی برای استفاده در مکان های شلوغ خانه دارند و از مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی برخوردار می باشند . تراکم فرش و شانه فرش از مشخصه های اصلی در فرش 700 شانه هستند. به طور حتم هر چقدر شانه و تراکم فرشی بیشتر باشد، فرش ظرافت و لطافت بیشتری خواهد داشت.

این گره فارسی نامیده می شود و در مناطقی همچون کاشان، قم و اصفهان استفاده می شود. بیژن ترابیان گفت: استان همدان دارای ۵۹ هزار و ۹۴۸ نفر قالیباف است که از این تعداد در سطح استان بیشترین قالیبافان به شهرستان همدان با ۳۱ هزار و ۳۷۰ بافنده و کمترین آن به شهرستان فامنین با ۱۷۰ بافنده اختصاص دارد. از همین رو وضوح و شفافیت و جلوه فرش هفتصد شانه اصلی بهتر از فرش های تبدیلی می باشد. چله رو به سمت چله زیر گره می خورد. چله زیر پود که کلفت است به چله رو گره میخورد. چله زیر پود ضخیم به چله سمت چپی خود گره می خورد. به دلیل قرار گرفتن چله زیر در سمت راست چله رو، گره نامتقارن راست نامیده می شود. توجه کنید که در سبک مینیمال، باید از استفادهی وسایل ریز و بیهوده تا حد ممکن پرهیز کنید و در انتخاب اجزا حساسیت نشان دهید.

به دلیل استفاده از این گره توسط دست زیاد سفت نیست و فرش دارای انعطاف است. برای اینکه خانه خود را زیبا کنید به مطلب این وسایل دکور خانه شما را لوکس میکند سر بزنید. انواع فرش های ابریشمی بهترین و مناسب ترین گزینه برای خانه های مدرن و کلاسیک ایرانی است. اگر میخواهید فرشی با قیمت مناسب انتخاب کنید میتوانید از دسته فرشهای گبه خریداری کنید. فرش گل ابریشمی می تواند یکی از مناسب ترین انتخاب ها باشد به دلیل این که شما هم یک فرش ابریشمی را خریداری می نمایید و هم اینکه مبلغ کمتری را نسبت به فرش تمام ابریشمی پرداخت خواهید کرد. روز به روز تعداد افرادی که نحوه ی بافت قالی را میدانند در حال کم شدن است و با توجه به زمان و انرژی که باید برای بافت قالی دستبافت صرف شود تولید این قالی بسیار سرعت پایین تری نسبت به رقیب خود یعنی فرش ماشینی دارد .

قطعا یک قالی با طرح های چشم نواز در نقطه کانونی منزل می تواند جلوه بسیار زیبایی به فضای داخلی فروش آنلاین فرش بدهد. از نظر طرح و نقشه نیز می توان نقشه های یکسانی را در دو نوع فرش ماشینی به کاربرد . این گره با حلقه کردن نخ به دور چله های زیر پود ضخیم به وجود می آید و از استحکام بالایی برخوردار نیست. از این گره به ندرت در بافت فرش استفاده می شود. از دیگرعلت های فروش بالای فرش های ماشینی 700 شانه استحکام بالای نخ خاب است که کاربرد محصول را زیادتر از سایر هم نوعان خود کرده است . پنهانها: احتمالاً فرشهای گرانقیمت از پوست گاوی را دیدهاید . اصطلاح «بربر» از یک تکنیک تولیدی که در ابتدا در شمال آفریقا وجود داشت، الهام گرفته شده است. نکته دیگر اینکه داشتن قیمت بالا یا حجم بالای تبلیغات تلویزیونی لزوما نمیتواند نشان دهنده کیفیت محصولات یک فروشگاه یا برند باشد پس حتما قبل از انتخاب محصولات یک برند تحقیقات کافی در مورد آن داشته باشید.

فرش ۵۰۰ شانه نسبت به نوع قبلی ظرافت بیشتری را داراست.

در دهه گذشته با ورود ماشینآلات جدید به شهرهای دیگر، ظهور برندهای خوب فرش ماشینی شهرهای دیگر و تبلیغات گسترده برندهای دیگر برای رقابت در بازار رقابتی، برند فرشهای ماشینی شهرهای دیگر هم مخصوصا کاشان معروف شد. دست بافتههایی با طرحهای دیگر چون گبه، فرشهای ترکمن و گلیم نیز در شهرهای مختلف ایران بافته میشود. مردم کویت به طرح های قدیمی محصولات ایرانی خیلی علاقه مند هستند.فرش هایی که طرحهای کمتری در آن ها به کار رفته و ساده تر می باشند. طرح های به کاررفته در فرش طرح هفتصد شانه بسیار ساده و عمدتا تک رنگ هستند . فرش ۵۰۰ شانه نسبت به نوع قبلی ظرافت بیشتری را داراست. فرش هایی هستند در کم ترین تنوع رنگ زمینه نسبت به فرش های واقعی که در عین حال کارکردهای خوبی دارند .

فرش طرح دار

این نوع گره از لحاظ بافت تفاوت زیادی با دیگر گره ها ندارد. شاگردان میبایستی در دوره تحصیل، از چهار رنگ ثابت گیاهی (روناس و نیل و قرمز دانه و اسپوراک) ۱۷۰ رنگ ثابت تهیه کنند. فرش های ابریشمی از الیاف کاملا طبیعی و گیاهی بافته شده اند همچنین هیچگونه مواد حساسیت زایی در مواد اولیه این نوع فرش ها به کار نرفته است. اگر فرش را برای آشپز خانه میخواهید میتوانید از فرش هایی با جنس الیاف پلی تن، که در انتهای همین مقاله در مورد انواع الیاف فرش و نوع استفاده هر کدام توضیح داده ام استفاده کنید. فرش دستباف از دیرباز مهمان خانه ایرانیان بوده است، به طوری که گزنفون، تاریخ نگار یونانی در 4 قرن قبل از میلاد به استفاده ایرانی ها از قالیچه به عنوان بستری نرم اشاره کرده است. از ویژگی های بارز فرش های ابریشمی می توان به ضد حساسیت بودن و نرمی و لطافت زیاد نسبت به سایر فرش ها اشاره کرد.

خرید فرش ماشینی از شهر فرش با شرایط ویژه و به صورت اقساطی امکان پذیر است، برای خرید فرش ماشینی باید نکاتی را رعایت کنید که در زیر برای شما لیست کرده ایم. امروز سعی کردیم شما را جنس های مختلف فرش ماشینی آشنا کنیم. اگر به دنبال فرشی بی نهایت زیبا با عمر ماندگاری طولانی هستید ما به شما فرش کف ابریشمی را پیشنهاد می کنیم. 1. ابتدا مدل چیدمان فرش و سپس ابعاد آن را مشخص کنید! 2 به صورت سفارشی به منظور صادرات می باشد و در فروش فرش ابعاد بزرگ به دلیل عدم درخواست مشتری فعال نبوده اند. فرش هفتصد شانه واقعی یعنی در هنگام خروج از دستگاه بصورت اورجینال تعداد 700 گره عرضی در خود دارند و توسط دستگاه های 700 شانه تولید می شود . فرش های 700 شانه واقعی از کیفیت بهتری نسبت به 700 شانه تبدیلی و طرح 700 شانه برخوردار است .

یکی دیگر از طرحهایی که در بافت فرش تبریز زیاد استفاده شده؛ طرح ماهی است. آشپزخانه یکی از پر رفت و آمد ترین محیط های داخل منزل است و احتمال ریختن مواد غذایی بر روی فرش بسیار زیاد است. معمول ترین اندازه برای تابلو فرش ها 50 در 35، 60 در 50، 100 در 70، 120 در 80، 150 در100، و 300 در 200 است. در بافت فرش ها از گره های مختلفی استفاده می شود. فرشها همواره جایگاه ویژهای در دکوراسیون و تزئینات داخلی منازل خصوصاً در میان ایرانیها داشتهاند و با گذشت زمان و پیشرفت علوم و تکنولوژیهای مختلف امروزه میتوان به انواع مختلفی از فرشهای ماشینی و دستبافت دسترسی داشت.

1. ابتدا مدل چیدمان فرش و سپس ابعاد آن را مشخص کنید!

هر طرح و نقشه ای به طور کلی به سه قسمت ترنج ، لچک و حاشیه تشکیل می شود و نقشه هایی چون شاه عباسی ، بید مجنون ، بوته ای ، گل حنایی ، مینا خانی و غیره در این دسته از محصولات بافته می شود . این نوع از فرش ها در طرح و مدل های مختلفی از جمله فانتزی و مدرن، سنتی، سه بعدی، ترکیه ای و غیره. این دسته از قالی ماشینی در دسته های مختلفی چون فرش 700 شانه واقعی ، فرش 700 شانه تبدیلی و فرش طرح 700 شانه بافته می شود . این مورد خیلی تخصصی است زیرا گلهای قالی اعم از شاهعباسی، آویزان، ستارهای و…

فرش دستباف گونه یا فرش ماشینی 1200 شانه را اکثر شما شنیده اید، زیرا این فرش از انواع فرش ماشینی که در بالا ذکر شد بیشتر مورد استقبال خریداران بازار قرار دارد و تا به امروز ظریف ترین و لطیف ترین فرش از انواع فرش ماشینی موجود در بازار می باشد. از آنجا که در میان انواع فرشهای موجود در بازار فرش کلاسیک و فرش فانتزی از مخاطبان بیشتری برخوردار هستند، به همین جهت بد نیست که اطلاعاتی در رابطه با آنها به دست آورید تا در انتخاب فرش مورد نظرتان تصمیم گیری دقیقتری داشته باشید. چشم دقیق و ریزبینی داشته باشید و در نور، خوب قالی را بررسی کنید؛ اگر ۲ رنگ باشد قیمت آن گاهی تا نصف کاهش پیدا میکند! از انواع فرش ابریشمی می توان فرش تمام ابریشمی، گل ابریشمی و کف ابریشمی را نام برد. در نقاطی که آب و هوای آن گرم و مرطوب می باشد بهتر است از فرشهای تمام پشم استفاده شود.

به فرش هایی که با این گره بافته می شوند، به دلیل نداشتن استحکام مناسب، فرش “بی گره” می گویند. فرش های 700 شانه تبدیلی به فرش هایی گفته می شود که توسط دستگاه های فرش 500 شانه بافت می شوند اما این ماشین های بافت با تغییراتی که اعمال شده است ، فرش 700 شانه بافت می کنند. برای این منظور می توانید به سراغ فرش های مدرن و فانتزی بروید که دارای اشکال هندسی متفاوت مانند دایره، نیم دایره و مربع هستند.

ضخامت و نرمی این فرشها دلیل خوبی برای انتخاب آنها در اتاقنشیمن و اتاق خوابها است . این دسته از فرش ماشینی با فرش های 700 شانه واقعی در نقشه و رنگ متفاوت هستند . با توجه به استفاده از پشم و ابریشم و پنبه به عنوان مواد اولیه در فرش های دستباف، هرگز برق تولید شده از این فرش ها را نخواهید دید که این ویژگی یک فرش دستباف است و نسبت به بسیاری از کفپوش ها یک مزیت دیگر فوق العاده است. تراکم طولی این فرش های ماشینی ۱۵۰۰ گره است این قالی ها اکثرا به صورت هفت رنگ در بازار عرضه می شوند و قیمت بسیار کمتری نسبت به فرش هفتصد واقعی دارد . قسمت بالای ساقه دارای شاخه های متعددی است و بر روی این شاخهها گلهایی به رنگهای سفید، قرمز، بنفش، لاجوردی و آبی دیده میشوند. این محصولات اصل دارای ۸ الی ۱۰ رنگ می باشند.

یعنی به طور کلی تر می توان گفت که هر گره ای می تواند گره جفتی باشد. فرش دستباف اصفهان: می توان گفت که فرش های ایرانی متعلق به اصفهان نیز از نظر گره و طرح منحصر به فرد هستند. از فرش های تمام ابریشمی گاهی به عنوان تابلو فرش نیز استفاده می کنند. قالیهایی که در شهرها و مراکز منطقهای مانند تبریز، کرمان، نیشابور، مشهد، کاشان، اصفهان، نایین و قم بافته میشوند با تکنیکهای خاص بافت و استفاده از مواد، رنگها و نقشهای مرغوب شناخته میشوند. اگر اندازه فاصله لبه حاشیه بالایی قالی تا وسط ترنج، بیشتر یا کمتر از ۳ سانتیمتر با اندازه فاصله آنجا تا لبه حاشیه پائینی تفاوت داشته باشد، از قیمت قالی بسیار کم میشود.

با وجود اینکه فرشهای ماشینی در ایران توسط ماشین آلات و با کیفیت بالایی تولید میشوند ولی لازم به ذکر است که با این حال فرش دستباف به دلیل نوع گرههایی که در بافتشان زده میشود و همچنین الیاف طبیعی و با کیفیتی که دارند، دارای عمر طولانیتری هستند و از آنجاییکه توسط هنرمندان قالیباف تهیه و تولید میشوند ارزش هنری بسیار زیادی نیز دارند. از نظر شکلی این گره به صورت قرینه است. به دلیل قرار گرفتن چله زیر در سمت راست چله رو، به این نوع گره، گره متقارن راست می گویند. به دلیل گره خوردن چله زیر به سمت چپ، به آن گره متقارن چپ می گویند. به خاطر قرار گرفتن چله زیر به سمت چله راست (چله رو)، گره نامتقارن چپ نامیده می شود. فرش یکی ازمهم ترین عناصری است که تاثیر زیادی در دکوراسیون داخلی منزل می گذارد از این رو هنگام خرید فرش ابریشم دقت در انتخاب بهترین و با کیفیت ترین فرش امری اساسی محسوب می شود.

فرش های هفتصد شانه واقعی دارای تراکم طولی 2100 تا 3000 است که معروف ترین ان ها مربوط به قالی هفتصد شانه تراکم 2550 می شود . کارشناسان فرش معتقدند آغاز شکوفایی هنر فرشبافی در ایران به قرن 16 و 17 میلادی مربوط میشود. فرش دستباف تبریز در انواع 50رج چله نخ ، 50رج چله ابریشم، 50رج طرح ماهی و هریس، 70رج و طرح هایی با نقشه های منحصر به فرد که به لچک ترنج یا افشان مشهور است، بافته میشود که عموما ًاز 50رج به بالا به صورت چله ابریشم بافته میشود.

در بافت فرش ها از گره های مختلفی استفاده می شود.

توسط Zhu Yanfeng

Zhu Yanfeng