تفاوت بتن و ملات و سیمان در چیست؟

تیم های اجرایی خوارزم سازه متشکل از افرادی کارآزموده و متخصص است که تحت نظارت ناظران ما انواع خدمات ساختمانی را به صورت حرفه ای ارائه می نمایند. فراوانی مواد اولیه گچ در طبیعت باعث شده است که این ماده قیمت مقرون به صرفه ای داشته باشد. برای اینکه سیمان سفید چسبندگی خوبی به فلزات داشته باشد باید از رابیتس استفاده شود و سطح را با آن پوشش داد تا محل مناسبی برای چسبیدن و اجرا نمای تمیز با سیمان سفید ایجاد شود. تولید سیمان سفید نشانگر پیشرفت تکنولوژی در صنعت سیمان سازی می باشد. هرچه تاب ملات سیمان در نخستین روزهای ساختنش بیشتر باشد، زودتر گرما پس می دهد.

به طور میانگین کرنش‌های ناشی از خزش یا جمع شدگی بتن‌های سبک بیشتر از بتن‌های معمولی است. مدت سخت شدن این ملات ها اغلب از 2 ساعت شروع شده و تا 48 ساعت طول می کشد. البته بقیه آب پس از خشک شدن گچ تبخیر گشته و جای آن به صورت تارهای موئین در گچ قالب بتن باقی می ماند. 6 – ملات باید داخل منافذ قطعات مجاور خود بتواند نفوذ نماید و موجب چسبیدن آن ها به خود گردد. 5 – ملات باید به اندازه کافی شکل پذیر (پلاستیک) باشد تا زیر ماله بنایی فرم گرفته و پهن شود. 4 – ملات باید در مقابل عوامل جوی مقاوم باشد و خواص خود را از دست ندهد.

مواد افزودنی بتن و بتن ریزی در شرایط جوی مختلف

تفاوت بتن و ملات و سیمان در چیست؟

اما باید توجه داشت که چند مورد فوق الذکر بیشترین کاربرد را در فرآیند ساخت و ساز به خود اختصاص می‌دهند و در سطح جامعه نیز از مقبولیت بیشتری برخوردار هستند. سیمان عنصر پیوندی است که هم در ملات و هم در بتن مورد استفاده قرار می گیرد. این مواد خرد شده و با هم ترکیب می شود و در دمای بالایی حرارت می بیند.

ملات چیست؟

مواردی که از بتن سبک هوادار استفاده می شود می توان به تونل ها، پل ها، ساختمان های چند طبقه و غیره اشاره کرد. در مقاله قبل در خصوص انواع فلزات ساختمانیاعم از میلگرد و تیرآهن به طور مفصل بحث شد. در این مقاله سعی داریم در خصوص مصالح غیر فلزی مطالبی را خدمتتان ارائه دهیم. بتن یکی از مصالح ساختمانی است که با آمیختن نسبت های مناسبی از سیمان، سنگدانه ها و آب تولید می شود.

این فرایند سخت شدن سالها ادامه می یابد به این معنی که بتن با افزایش سن قویتر می شود. اگرچه اصطلاحات سیمان و بتن معمولا بصورت متقابل استفاده می شوند، اما می توان گفت سیمان در حقیقت ماده ای از بتن است. این روزها برای تهیه بتن، بسته به این که قرار است در کجا استفاده شود، چه کاربردی داشته باشد و غیره، افزودنی‌هایی به بتن اضافه می‎کنند. جالب است بدانید بتن در حالت عادی که ترکیب آب، سیمان و سنگریزه است، زمان گیرش مشخصی دارد. اما در حال حاضر، یک سری افزودنی‌هایی بسته به شرایط آب ‌و ‌هوایی به بتن اضافه می‌شوند که اثر مستقیم روی زمان‌بندی گیرش بتن خواهند داشت.

  • در واقع، این امر زمانی آشکار شد که خرابی های کفپوش مربوط به رطوبت با گسترش استفاده از بتن سبک رایج تر شد و بر اساس یافته ها، ASTM به طور خاص آزمایش کلرید کلسیم را برای بتن سبک ممنوع کرده است.
  • تخلخل بالاترش همچنین بر هدایت حرارتی آن تأثیر می گذارد و آن را برای پروژه هایی که نیاز به عایق در برابر آسیب گرما دارند مناسب می کند.
  • اساس رفتار مشترک میلگرد و بتن دو خاصیت مهم فیزیکی و مکانیکی این دو ماده است.
  • ولی همان طوری که در بالا اشاره گردید برای ساختن ملات گچ و یا ملات گچ و خاک باید دانه های گچ و خاک را به داخل آب بریزیم.

توسط Zhu Yanfeng

Zhu Yanfeng