گرم کردن موتور ماشین – کار ایرانی

گرم کردن موتور ماشین - کار ایرانی

اگرچه تولید خودروسازان بزرگ کشور (در بخش سواری) طی هفت ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می دهد، اما رشد تولید ماهانه آنها حکایت از بهبود روند تولید در اولین ماه پاییز دارد. بر اساس آمار اعلام شده توسط سه خودروساز بزرگ دولتی برای سامانه مبادله CODAL (وزارت حراست هنوز آماری از تولید خودرو در سال جاری منتشر نمی کند)، تولید محصولات سواری آنها در هفت ماهه امسال نشان دهنده کاهش افت بیش از پنج درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته. شرکت های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا پایان مهرماه امسال بیش از نیم میلیون دستگاه خودرو سواری تولید کردند. در مقایسه با کاهش 10 درصدی تولید خودروسازان طی نیمه نخست امسال (نسبت به مدت مشابه سال گذشته)، میزان کاهش تولید به نصف کاهش یافت. بنابراین به نظر می رسد خودروسازان برخی از چالش های نیمه اول سال از جمله کمبود ارز (به طور جزئی) و کمبود برق (به طور کامل) را پشت سر گذاشته اند. از این رو سرعت تولید آن اندکی افزایش یافت، هرچند هنوز بر اساس برنامه وزارت امنیت پیشرفت نکرده است.

با توجه به تولید نیم میلیون خودرو توسط خودروسازان و با احتساب برنامه تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال جاری (برنامه وزارت حراست برای تولید خودروهای سواری در بخش دولتی)، سه خودروساز بزرگ کشور هستند و دولت به 50 دستگاه خودرو دست یافته است. درصد این طرح تا پایان مهرماه. بنابراین اگر قرار است برنامه تولید یک میلیون خودرو طبق برنامه وزارت حراست محقق شود، خودروسازان باید در پنج ماه باقیمانده سال 500 هزار دستگاه دیگر تولید کنند. خودروسازان برای رسیدن به این گردش مالی باید در ماه های باقی مانده از سال به طور متوسط ​​ماهیانه 100 هزار دستگاه خودرو تولید کنند. اتفاقی که با توجه به شرایط صنعت خودرو کشور به ویژه کمبود نقدینگی و محدودیت ارزی، وقوع آن هر چند غیرممکن نیست.

بهبود تولید ماهانه

بررسی آمار تولید خودروسازان در مهرماه امسال و مقایسه آنها با ماه قبل – شهریور – نشان می دهد که تولید ماهانه آنها افزایش یافته است.

براساس آمار، خودروسازان در شهریورماه امسال حدود 72 هزار دستگاه خودرو تولید کردند اما در مهرماه تیراژ آنها به 84 هزار و 246 دستگاه رسید. بنابراین تولید ماهانه خودروسازان بزرگ دولتی حدود 17 درصد افزایش یافت.

ایران خودرو به طور جداگانه در مهرماه امسال 48 هزار و 200 دستگاه تولید کرد که نسبت به تیراژ 43 هزار و 582 دستگاهی در شهریور بیش از 10 درصد افزایش را نشان می دهد.

سایپا همچنین در اولین ماه پاییز 25 هزار و 113 دستگاه تولید کرد که نسبت به تیراژ 20 هزار و 299 دستگاه در شهریور حدود 24 درصد افزایش نشان می دهد.

پارس خودرو نیز با تولید 11113 دستگاهی در مهرماه در مقایسه با تیراژ 8.21 دستگاهی در شهریور، حدود 1000 دستگاه رشد داشته است.

مجموع تولید سه خودروساز بزرگ کشور در مهرماه امسال نسبت به مردادماه 39 درصد رشد داشته است.

جزئیات تاریخچه تولید 7 ماهه خودرو
بر اساس آمار منتشر شده در سایت کدال، شرکت ایران خودرو طی هفت ماه امسال توانسته حدود 290 هزار دستگاه خودروی سواری تولید کند. این شرکت در هفت ماهه مشابه سال گذشته حدود 299 هزار دستگاه تولید کرده است.

بنابراین تیراژ این شرکت نسبت به هفت ماهه مشابه سال گذشته شاهد کاهش حدود 9 هزار دستگاهی معادل سه درصد بود.

ایران خودرو در هفت ماهه امسال بیشترین تولید خود را به مدل های پژو اختصاص داد. این در حالی است که ایران خودرو در حال حاضر تنها پژو 207 را از این خانواده تولید می کند.

این شرکت در دوره مورد بررسی حدود 103000 دستگاه خودرو پژو تولید کرده است. با توجه به تولید 162 هزار و 713 دستگاهی خانواده پژو در هفت ماهه مشابه سال گذشته، شرکت خودروسازی ایران با کاهش حدود 37 درصدی تولید اعضای این خانواده مواجه شد.

در میان سایر محصولات ایران خودرو، گروه سورین امسال در هفت ماهه 62 هزار و 505 دستگاه فروخته است. با توجه به توزیع حدود 30 هزار دستگاه از این گروه خودرویی در هفت ماهه سال گذشته، شرکت خودروسازی ایران توانست تولید این گروه را دو برابر کند.

بر اساس آمارهای منتشر شده در سایت کدال، «دینا» نیز در هفت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به معاملات بیشتری دست یافته است. شرکت ایران خودرو از تولید 49 هزار و 548 دستگاه خودروی دانا در هفت ماهه امسال خبر داد. بنابراین با توجه به تیراژ 47 هزار و 224 دستگاهی این خودرو در هفت ماهه سال گذشته، تولید دانا حدوداً پنج درصد افزایش یافت.

اما دیگر تولیدکننده ایران خودرو به نام رانا هفت نیز امسال افت را تجربه کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در کیدال، تا پایان امسال 9 هزار و 822 دستگاه رانا در این شرکت تولید شده است. بنابراین با احتساب تیراژ حدود 12 هزار دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، تولید رانا بیش از 18 درصد کاهش داشته است.

شرکت خودروسازی ایران در هفت ماهه امسال نیز 8 هزار و 839 دستگاه هما را مونتاژ کرده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته تیراژ این مجموعه چینی بیش از 11 هزار و 800 دستگاه بوده است. بنابراین، مجموعه هایما طی هفت ماه از سال جاری حدود 25 درصد کاهش یافته است.

بر اساس آمار منتشر شده در کدال، ایران خودرو طی هفت ماه امسال بیش از 39 هزار دستگاه خودرو تارا تولید کرده است. این خودروساز در سال گذشته 25 هزار دستگاه از این محصول را طی هفت ماه تولید کرد. بنابراین تولید تارا طی هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ هزار دستگاه معادل بیش از ۶۷ درصد افزایش را به ثبت رساند.

در آمار تولید ایران خودرو کالایی به نام خودروهای تولیدی سایت غیرتجاری وجود دارد که تعداد درج شده در جلوی آن 4484 دستگاه است. این خودروها احتمالاً به دلیل کمبود قطعات و به عنوان یک محصول ناقص ذخیره می شوند. بنابراین با این فرض تا زمانی که کسری قطعات خود پر نشود قادر به بازاریابی نخواهند بود.

از ایران خودرو بگذریم و به سمت سایپا برویم. دومین خودروساز بزرگ کشور که بیشترین حجم سبد محصولات خود را در هفت ماه امسال در اختیار دارد نیز به خانواده X200 (کویک و ساینا) اختصاص دارد. سایپا کیدال تولید محصولات سواری این شرکت در هفت ماهه امسال را حدود 161 هزار و 200 دستگاه اعلام کرد.

بر اساس تیراژ 170 هزار و 461 دستگاهی در هفت ماهه سال گذشته، تولید دومین خودروساز بزرگ ایران بیش از 9 هزار دستگاه معادل حدود 5.5 درصد کاهش یافت.

بر اساس آمار منتشر شده در کدال، سایپا طی هفت ماه امسال بیش از 120 هزار دستگاه از خانواده X-200 تولید کرده است. با توجه به تولید بیش از 141 هزار دستگاه از این گروه خودرویی در هفت ماهه سال گذشته، تیراژ خانواده X200 حدود 15 درصد کاهش نشان می دهد.

سایپا در دوره مورد بررسی نیز موفق به تولید 30 هزار و 699 دستگاه شاهین معمولی و اتوماتیک شد. این در حالی است که تیراژ شاهین در هفت ماهه پایانی سال گذشته به حدود 28 هزار دستگاه رسیده است. با این محاسبه تولید شاهین در مقایسه با هفت ماهه مشابه پارسال حدود 2700 دستگاه معادل 10 درصد افزایش داشته است.

با این حال دومین خودروساز ایران در دوره مورد بررسی حتی یک دستگاه آریا اتوماتیک تولید نکرد. البته در همین هفت ماه سال گذشته تنها 12 دستگاه آریا در این شرکت تولید شد.

سایپا نیز در آمار تولید خود گزینه ای به نام «سایر» دارد و مشخص نیست شامل چه خودروهایی می شود. تیراژ این بخش 10 هزار و 487 دستگاه اعلام شد در حالی که تولید این خودروها در هفت ماهه مشابه سال گذشته تنها 1110 دستگاه بوده است. بنابراین در هفت ماه امسال خودروهای «سایر» سایپا حدود 9.5 برابر رشد کردند.

از سایپا به پارس خودرو برویم. سومین خودروساز بزرگ کشور که در سال جاری 59502 خودرو در هفت ماه تولید کرد. تولید این شرکت در مقایسه با توزیع 65 هزار و 171 دستگاه در هفت ماهه مشابه سال گذشته حدود 9 درصد کاهش نشان می دهد.

پارس خودرو طی هفت ماه امسال، محدوده معمولی Quick Gear، ساینا S، سهند و محدوده Q200 را تولید کرد. بر اساس گزارش ارسالی به بورس، گروه Q200 پارس خودرو در هفت ماهه امسال 39 هزار و 233 دستگاه توزیع کرد که نشان از کاهش بیش از 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل با توزیع 43 هزار و 673 دستگاه دارد. واحدها

این در حالی است که پارس خودرو طی هفت ماهه امسال یک هزار و 234 دستگاه از تجهیزات کویک معمولی تولید کرد که در مدت مشابه سال گذشته 21 هزار و 477 دستگاه از این خودرو تولید شد. این محصول در مهرماه امسال دیگر تولید نمی شد و به نظر می رسد پارس خودرو آن را از مجموعه محصولات خود حذف کرده است.

سومین شرکت خودروسازی ایران نیز طی هفت ماهه امسال بیش از هشت هزار دستگاه خودرو سهند تولید کرد. سهند محصول جدید پارس خودرو است که در همین هفت ماه پارسال تنها 21 دستگاه تولید کرد.

پارس خودرو نیز در بازه زمانی مورد بررسی 11.33 دستگاه ساینا اس تولید کرد. این خودرو در همان هفت ماه پارسال در پارس خودرو تولید نشد.

منبع خبر: اقتصاد جهانی

منبع: https://iranecar.com/blog/post/automotive-engine/

توسط Zhu Yanfeng

Zhu Yanfeng