نوعی الکترولیت حالت جامد برای خودروهای الکتریکی ساخته شده است که امکان رانندگی تا هزار کیلومتر را بدون نیاز به شارژ مجدد فراهم می کند. باتری های لیتیوم فلزی حالت جامد یک راه حل امیدوارکننده برای ذخیره انرژی هستند. در این باتری ها از آند فلزی لیتیوم و الکترولیت های حالت جامد استفاده شده است. برخلاف الکترولیت های مایع در باتری های لیتیومی معمولی، الکترولیت در این باتری ها کاملاً جامد است. در حالی که باتری های لیتیوم-فلزی تمام حالت جامد می توانند چگالی انرژی بسیار بالاتری در مقایسه با باتری های لیتیوم یونی ارائه دهند، الکترولیت های جامد آنها مستعد رشد دندریت ها هستند که باعث کاهش پایداری و ایمنی آنها می شود.
محققان دانشگاه وسترن کانادا، دانشگاه مریلند در ایالات متحده و چندین مرکز تحقیقاتی دیگر یک الکترولیت حالت جامد با ظرفیت بالا و رسانایی عالی طراحی کرده اند. Weihan Li، یکی از محققان این پروژه گفت، هدف اولیه کار ما ایجاد الکترولیت های حالت جامد فوق العاده پایدار برای LMB های تمام حالت جامد است که به ویژه برای استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی امیدوارکننده هستند.
بازار خودروهای الکتریکی به سرعت در حال رشد است، اما محدودیت اصلی، برد کوتاه 300-400 مایل (480-650 کیلومتر) در هر بار شارژ، به دلیل چگالی انرژی محدود (حدود 300 Wh/kg) باتری های لیتیوم یون معمولی است. . باتری های فلزی لیتیوم حالت جامد راه حلی امیدوارکننده برای این چالش هستند و پتانسیل دستیابی به چگالی انرژی تا 500 وات ساعت بر کیلوگرم را ارائه می دهند. در نتیجه، برد رانندگی را به بیش از 600 مایل (960 کیلومتر) در هر بار شارژ افزایش می دهد.
لی توضیح داد: «این الکترولیت جدید پایداری شیمیایی بسیار خوبی در برابر فلز لیتیوم نشان می دهد و امکان ساخت LMB های کامل حالت جامد با چرخه طولانی را فراهم می کند. این ماده در هوای خشک نیز پایداری بالایی دارد و برای تولید صنعتی در محیط های اتاق خشک مناسب است.
منبع خبر: اقتصاد جهانی