تمامی خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل و زیر نظر سازمان ملی استاندارد ایران تحت تست استاندارد سطح آلایندگی قرار می گیرند و آمار غیرمستند ارائه شده در برنامه تلویزیونی به دلیل عدم آشنایی با مراحل قانونی در اخذ مجوزهای لازم برای استاندارد و شماره گذاری خودروهای داخلی است. .
یکی از اعضای کمیسیون محیط زیست مجلس می گوید: خودروهای ساخت داخل که مسافت صفر کیلومتر را طی می کنند، در صورت انجام معاینه فنی گاهاً گواهی استاندارد دریافت نمی کنند. وی که هفته گذشته مهمان برنامه تلویزیونی «تهران 20» به همراه مدیر اجرایی ستاد معاینه فنی تهران با عنوان « معاینه فنی خودروهای پر از دود موثر در آلودگی هوا » بود، آماری را ارائه کرد که بی شک ناشی از آن است. عدم آگاهی از رویه های قانونی که در آن سطح آزمایش و نظارت بر میزان انتشار خودروهای تولیدی برای شماره گذاری انجام شده است.
در این برنامه تلویزیونی همانطور که از نامش پیداست مشکلات شهر تهران را دنبال می کند و متاسفانه گاها آمارهای غیر معتبری از سوی مهمانان ارائه می شود که نه تنها مشکلات و گرفتاری های مردم بایخیت را حل می کند، بلکه با ارائه آن نیز ادعاها، اخبار و آمارهای کذب بدون پشتوانه و تجربه، شبهات و مسائل موجود را شعله ور می کند.
شب گذشته برنامه تهران پذیرای 20 مهمان در شبکه تهران بود و مهمانان این برنامه پس از بررسی وضعیت خودروهای دودزا در تهران با ارائه آماری غیرمستند اعلام کردند که 20 درصد خودروهای صفر کیلومتر ایران خودرو و سایپا انجام می دهند. معاینه فنی نمی شود و نمی تواند استانداردهای آلایندگی سازمان را پاس کند!
ارائه اخبار کذب و غیر موثق و تخریب صنعت خودروی کشور در مقابل چشم میلیون ها بیننده و مصرف کننده خودروهای داخلی در یک برنامه تلویزیونی با حضور تعداد زیادی از بینندگان و بسیاری از مردم صورت می گیرد، در حالی که منبع آمار ادعایی و … صحت سخنان میهمانان برای مخاطبان رادیو و تلویزیون روشن نیست و برنامه آنها جز برای ایجاد نگرانی عمومی و آسیب رساندن به تولیدات داخلی کارساز نیست.
این اظهارات یک جانبه و غیرمنصفانه در شرایطی است که طبق قانون کلیه خودروهای تولیدی شرکت های خودروسازی داخلی تحت نظارت و نظارت مستمر سازمان ملی استاندارد ایران از جمله تست استاندارد میزان آلایندگی هستند و آنها ملزم به تهیه و دریافت مجوز شماره گذاری خودرو از پلیس می باشند.
رویه ای که حکایت از تست و پایش میزان آلایندگی خودروهای تولیدی دارد متاسفانه مهمان ارجمند برنامه و مجری این برنامه به هیچ وجه به این مهم توجهی ندارند و این اظهارات ناشی از عدم آگاهی است. از رویه های فوق الذکر
اما با توجه به ادعای خودروهای صفر بدون گواهی معاینه فنی در این برنامه، لازم به ذکر است که بر اساس قانون و دستورالعمل معاینه فنی برای خودروهایی است که مدت زمان بیشتری تردد داشته اند. بیش از 4 سال است و برای خودروهای کمتر از دو سال نیازی به درخواست نیست و در مورد معاینه فنی خودروهای کمتر از 4 سال خلاف قانون است و هزینه های اضافی را به مالکان خودرو تحمیل می کند. علاوه بر خود این خودروها طبق آمار. موفقیت در اخذ گواهی سلامت پس از 4 سال فعالیت با بررسی مراکز معاینه فنی، بنابراین اظهارات مهمان برنامه غیرفنی بوده و مبنای کارشناسی ندارد.
در پایان با توجه به اقدامات غیرکارشناسی صدا و سیما در تضییع حقوق خودروسازان بزرگ کشور و همچنین در یک برنامه تلویزیونی که نماینده خودروسازان در آن حضور ندارد، لازم به ذکر است که در برنامه مربوط به خودروساز و با مشکلات فنی لازم است از کارشناسان خودرویی که با فرآیندهای تولید خودرو، استانداردهای خودرو و شماره گذاری خودرو آشنا هستند دعوت و حضور داشته باشند تا نتایج این گونه برنامه ها نتیجه موثری داشته باشد، زیرا برگزاری و تشکیل این گونه برنامه ها امری یک جانبه و غیرمنصفانه است و بدون حضور نمایندگان خودروسازان یا عدم آشنایی با صنعت خودرو تنها باعث تشویش اذهان عمومی، آسیب رساندن به تولید داخلی و نادیده گرفتن تلاش ها می شود. از خودروسازان.
منبع خبر: الفارسی موتورز
منبع: https://iranecar.com/blog/post/technical-examination-2/