بازار خودرو شرایطی تاریخی را پشت سر می گذارد و در آستانه یک تحول بزرگ و همچنین در لبه پرتگاه قرار دارد. سرنوشت قیمت خودرو در بازار به واردات خودروهای نو و دست دوم و همچنین عرضه خودرو توسط خودروسازان بستگی دارد. در حال حاضر قیمت خودرو ثابت است، با دامنه کوتاهی از نوسانات در آشفتگی و انتظار مشتری!
در سال های اخیر بازار خودرو در ایران شاهد اتفاقات مختلفی بوده و به شدت تحت تاثیر این اتفاقات قرار گرفته است. از محدودیت های واردات خودرو گرفته تا تنش های سیاسی و دلالان بزرگ، همه بر این بازار پر تقاضا سایه افکنده اند که عموما علیه مصرف کنندگان بوده است. البته اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم، آینده صنعت خودرو کشور ضربه سختی را متحمل شده است و تنها عده خاصی از شرایط فعلی سود می برند. اما سوال اصلی این است که قیمت خودرو چقدر خواهد بود؟ بهتر است روند قیمت و رویدادهای اخیر را با هم بررسی کنید تا پاسخ این سوال را دریافت کنید.
از اسفند 1401 هجری شمسی با اجرای طرح یکپارچه فروش که در واقع تغییری در نحوه فروش محصولات خودروسازان بود، تنها زمانی که خودرو به قیمت رکورد خود در بازار ایران رسید، قیمت ها برای برخی مهار و کنترل شد. وسعت . در مرحله اول ثبات نسبی و تدریجی وجود داشت و به لطف این طرح و انتشار اخباری مبنی بر راه اندازی واردات خودرو شاهد کاهش چشمگیر قیمت ها بودیم تا جایی که برخی خودروها به نصف قیمت اولیه خود در بازار رسیدند. و گاهی کمتر از آن قیمت کارخانه بودند.
در بهار 1402 با فعال شدن مرحله دوم ثبت نام یکپارچه و با وجود عدم حضور ایران خودرو، بازار دوباره تحت تاثیر قرار گرفت و خبر واردات خودرو به تیتر اول رسانه ها تبدیل شد. بحث واردات خودروهای فرسوده نیز مطرح شد که باعث شد حباب غیرمنطقی قیمت ها بیش از پیش تخلیه شود. با نزدیک شدن به پایان سال گذشته اولین محموله های وارداتی وارد کشور شده و تحویل مشتریان می شود. از سوی دیگر، خودروسازان و مونتاژکنندگان داخلی نیز برای اولویتهای انتخابی خودروها را تامین میکردند.
از سوی دیگر با ورود عباس علی آبادی، مدیرعامل مپنا به سمت وزیر حراست، صحبت از خودروهای برقی به شدت مطرح شده است. به حدی که بارها به اهمیت این نوع خودروها اشاره کرد. خودروهای برقی با چالش های زیرساختی مواجه بودند و به لطف جایگاه علی آبادی در مپنا و تخصص وی، زیرساخت های اولیه به سرعت در تهران ایجاد شد تا اولین گام ها برای تسهیل معرفی خودروهای برقی برداشته شود. نکته حائز اهمیت دیگر پایین بودن تعرفه خودروهای برقی است که با قیمتی نزدیک به ورود این خودروها به بازار جهانی عرضه خواهد شد. که ممکن است قیمت خودروهای دیگر را کاملا تحت تاثیر قرار دهد.
همه این رویدادها علیرغم اجرای ضعیف، تعادل عرضه و تقاضا را به سطح متعادل یا حداقل به سمت تعادل سوق دادند. اما واردات خودرو کمتر از آنچه که وعده داده شده بود بود.
امروزه روند واردات کم و بیش مستمر است و شرکت های خودروسازی خصوصی نیز طرح های فروش اقساطی و نقدی را ساماندهی می کنند. شرکت ایران خودرو در تابستان امسال سامانه فروش خود را برای طرح جمعیت جوان و مادر، با ظرفیت حدود 120 هزار خودرو فعال کرد تا پایان سال یعنی طی شش ماه آینده به دست متقاضیان برسد. عرضه در این سایز خودروها نیز می تواند تا حدودی بر ثبات قیمت ها تاثیر بگذارد.
تعدادی از خودروهای وارداتی نیز با سامانه جانبازان به فروش می رسد و فقط برای جانبازان در نظر گرفته شده است، اما به هر حال وارد بازار کشور شده و نباید فراموش شوند زیرا تاثیر خاص خود را دارند.
کارشناسان معتقدند اصلی ترین عاملی که می تواند قیمت خودرو در بازار ایران را کاهش دهد، اجرایی شدن موضوع واردات خودروهای فرسوده حداکثر تا 5 سال است. زیرا مستقیماً بر محدوده قیمت کمتر تأثیر می گذارد و دامنه وسیع تری از قدرت خرید مردم را پوشش می دهد و بهبود می بخشد. اگر این طرح به درستی اجرا شود و دست دلالان کم شود، می توان شاهد تحولی در بازار خودرو در کشور بود.
کارشناسان همچنین معتقدند در صورت افزایش حجم واردات خودروهای صفر کیلومتر، بازار به سمت رقابتی شدن و کنار گذاشتن انحصار گرایش پیدا کرده و شاهد بازاری پویا با قیمت مناسب خواهیم بود. خودروسازان داخلی به ناچار کیفیت محصولات خود را برای رقابت افزایش خواهند داد. متاسفانه ما با چالش خودروهای بی کیفیت نیز مواجه هستیم که در شرف تبدیل شدن به یک چالش امنیت ملی است. انتظار می رود این چالش تا حد زیادی با رقابت در بازار خودرو حل شود.
خروج از انحصار یکی از موضوعات مورد تاکید دولت جدید به ویژه عبدالناصر همتی وزیر جدید اقتصاد است. همتی در آخرین توییت خود از باز شدن نقطه کور واردات خودرو خبر داد.
منبع خبر: الفارسی موتورز
منبع: https://iranecar.com/blog/post/what_will_be_the_fate_of_the_car_price/