رسوایی های بانکی حساب نمایندگی خودرو فروکش کرد
انتشار: آبان 09، 1403
بروزرسانی: 25 خرداد 1404

رسوایی های بانکی حساب نمایندگی خودرو فروکش کرد


افتتاح حساب نمایندگی برای عرضه خودرو پیش از این با تبلیغات گسترده بانک ها همراه بود. به عنوان مثال در مرداد ماه سال جاری و در جریان طرح پیش فروش و فروش خصوصی ایران خودرو، تبلیغات متعددی از سوی بانک های مختلف برای افتتاح حساب نمایندگی انجام شد و شهروندان با پیامک بانک ها برای افتتاح این حساب مواجه شدند و کار به سمت بالا پیش رفت. نکته ای که آنها با یکدیگر رقابت کردند و همچنین شروع به ارائه اعتبار به مشتریان کردند. به عنوان مثال برای ثبت نام در طرح فروش ایران خودرو برای مردادماه باید 230 میلیون تومان در حساب های نمایندگی مسدود می شد و این در شرایطی است که برخی بانک ها 100 تا 150 میلیون تومان اعتبار برای متقاضیان و مردم در نظر می گرفتند. می تواند با استفاده از مبلغ کمتری (مثلاً 100 یا 130 میلیون تومان) در این طرح ها ثبت نام کند.

در نتیجه بسیاری از مردم عادی (کسانی که جزو جمعیت جوانان نبودند و از طرح خودرو استفاده می کردند و مجبور به افتتاح حساب وکالت بودند) شروع به ثبت نام خودروهای خود کردند و سه میلیون نفر برای خرید فقط 115 هزار دستگاه خودرو (با احتساب) ثبت نام کردند. مادران و ماشین های دست دوم) انجام دادند). اما بانک مرکزی در 29 شهریور ماه در بخشنامه خود اعطای هرگونه تسهیلات قرض الحسنه یا اعطای اعتبار به مشتریان با نرخ سود ترجیحی برای وکالت حساب های بانکی را ممنوع اعلام کرد و هشدار داد در صورت مشاهده تخلف در این مورد «اقدامات انضباطی و نظارتی مناسب اتخاذ شود. علیه آن برخورد خواهد شد.» بانک/موسسه اعتباری و مدیران ذیربط به صورت ثابت در می آیند.

در نتیجه این ممنوعیت، تبلیغات بانکی برای افتتاح حساب نمایندگی در دور جدید خودروهای وارداتی کاهش چشمگیری داشته و دیگر خبری از تامین اعتبار برای جذب متقاضی نیست.

اگرچه تعداد متقاضیان خودروهای وارداتی بسیار کمتر از خودروهای داخلی است، اما در صورت اعطای اعتبار همانند گذشته، احتمالا شاهد ثبت نام افراد بیشتری در طرح دوم برای فروش غیرخودروی خواهیم بود. خودروهای برقی وارداتی بر اساس آمار مدیر پروژه واردات خودرو وزارت حراست، 80 هزار نفر برای خرید این خودروها (6000 دستگاه) مبلغ 500 میلیون تومان در حساب این نمایندگی رزرو کرده اند. بنابراین شانس هر متقاضی برای خرید خودرو 7.5 درصد است و از هر 13 نفر یک نفر موفق به خرید این خودروها می شود. اما اگر افتتاح حساب های پروکسی مانند طرح فروش شهریورماه ایران خودرو آسان تر بود و مردم از اعتبارات بانکی استفاده می کردند، احتمال خرید متقاضیان به طور چشمگیری کاهش می یافت.

در واقع از ابتدا هدف از اجرای این طرح، جلوگیری از ایجاد تقاضای کاذب برای عرضه رسمی خودرو بود، اما حرکت بانک ها در مردادماه و اعطای اعتبار دوباره به تشدید این تقاضای کاذب کمک کرد. بنابراین، اگرچه هدف بانک مرکزی ممنوعیت این موضوع نبوده و در بخشنامه خود به صراحت اعلام کرده است که این تصمیم «به دلیل محدودیت منابع مالی موجود و تعداد زیاد درخواست های تسهیلات بانکی» اتخاذ شده است، اما در نهایت به کاهش این موضوع کمک می کند. تقاضای کاذب در طرح های فروش خودرو

منبع خبر: اقتصاد جهانی


منبع: https://iranecar.com/blog/post/proxy-account/