آموزش ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی سال 1401 | تکس مپ

اسناد، مدارک و اطلاعاتی که اشخاص حقیقی گروه اوّل در اظهارنامه مالیاتی خود باید ارائه دهند. در قدم اول ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به آدرس tax.gov.ir است. سپس دانلود و نصب اظهارنامه، وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، چاپ نسخه پیش نویس، ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری و در آخر صدور قبض الکترونیکی و پرداخت مالیات است. پس در سال 1400 هم خطر این که مالیات شما به طور علی الراس و به طور نا عادلانه ای محاسبه شود به قوت خود باقیست.

فواید ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی چیست؟

صاحبان گروه اول دقیقاً مشابه اشخاص حقوقی یا شرکت‌ها به ارائه اطلاعات خود در اظهارنامه موظف‌اند. صاحبان مشاغل از نظر سازمان امور مالیاتی به دو شکل طبقه‌بندی می‌شوند؛ یا بر مبنای نوع فعالیت مشمول انجام تکالیف‌اند و در صورتی‌که بر مبنای نوع فعالیت مشمول تکالیف نباشند، در این صورت مبتنی بر حجم فروش مشمول طبقه یک یا دو، و اگر جزء هیچ یک از دو دسته نباشند، جزء گروه سوم طبقه‌بندی می‌شوند. دقت داشته باشید که پیش از ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، یک نسخه از آن را تهیه و اطلاعات ثبت شده در آن را به دقت بررسی کنید. طبق ماده 110 قوانین مالیاتی کشور، اشخاص حقوقی موظف هستند تا اظهارنامه مالیاتی خود را بر طبق سود و زیان سالیانه خود به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

افراد این گروه، تعهدات کمتری را نسبت تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات بر عهده خواهند داشت؛ زیرا این گروه شامل مشاغل و کسب ‌و کارهای کوچک است که در مقایسه با گروه اول و همچنین گروه دوم، درآمد کمتری دارند. خود اظهاری الکترونیکی یعنی این که اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، اعلام می کنند که در سال مالیاتی مزبور، چه میزان سود و زیان کرده و میزان مالیاتی که باید پرداخت کنند و تا کنون پرداخت کرده اند چقدر است. شاید شما پیمانکار فلان دستگاه دولتی باشید و به ازای پرداخت مبلغ ریالی صورت وضعیت های تایید شده، کسورات قانونی از شما کسر شده شامل بیمه و مالیات.

چند نکته در مورد گروه‌بندی اشخاص حقیقی

مودیان نیز می توانند در مهلت مقرر قانونی، نسبت به برگه تشخیص، اعتراض کنند تا در کمیسیون، بررسی شود. براساس آیین نامه ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی کلیه اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی گروه اول موظف به ارسال صورت معاملات فصلی هستند. اشخاص حقیقی گروه سوم موظف هستند مدارک مربوط به درآمدها و هزینه‌های خودرا بر طبق فرمی که در سایت سازمان امور مالیاتی قراردارد تنظیم کرده و ارائه نمایند.

برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در متن مقاله به صورت مفصل به مضمون این دستورالعمل پرداخته‌ایم.

  • بر طبق قانون صاحبان مشاغلی که مجموع درآمد آن‌ها بین یک تا سه میلیارد تومان باشد جزو اشخاص حقیقی گروه دوم مالیاتی می‌باشند.
  • تسلیم اظهارنامه مودیان ماده ۷۴ موضوع املاک بدون اسناد رسمی با عنوان دستدارمی و … ظرف ۳۰ روز پس از انجام معامله ( بدون سند محضری ).
  • در این جا مسئله ای که مطرح می‌گردد تفاوت میان مشاغل و درآمدهای آن‌ها می‌باشد.
  • اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی را میتوان رسیدگی به امور مالیاتی فردی دانست که تحت عنوان جواز کسب خود مشغول به فعالیت بوده است و ملزم به ارائه گزارشی از میزان سود و زیان خود در یک سال مالی می باشد.
  • در غیر این‌صورت تا 30% مبلغ مالیات پرداخت‌نشده مشمول جریمه (غیر قابل بخشش) می‌شود.

آموزش ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی سال 1401 | تکس مپ

توسط Zhu Yanfeng

Zhu Yanfeng